mandag den 6. april 2015

11 ud af 15

Sidste år, da der skulle koges græskarsuppe med Hokkaido græskar,
tog jeg nogle få kerner fra, da jeg gerne vil dyrke dem selv.

Havde mine tvivl om de overhovedet ville spire, men jeg skal da lige love for,
at de har haft fart på. 15 kerner blev sat i jorden d. 24. marts
og her i påskedagene kom de op af jorden.

11 planter ud af 15 kerner blev det til og de kræver nu omplantning.

Jeg har været alt for tidligt ude og jorden udenfor er slet ikke klar
til at modtage planter endnu. 
Håber på at kunne få dem igennem *krisen* indendørs,
nu hvor de viser sig så velvillige.





Ved ikke med sikkerhed, hvornår jeg igen dukker op med et indlæg,
da det der er gang i, her i Tullehuset, vil blive trivielt = har været vist ofte før.
( Rokken er støvet af og jeg spinder igen )


Vi *ses* lige pludseligt, når der igen føles for det.

12 kommentarer:

  1. Fine planter
    Holder øje. Lige pludselig har du jo smidt et hyggeligt skriv.
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep. Lige pludseligt, så er jeg her igen.
      Knus

      Slet
  2. Du har jammen grønne fingre også! Lykke til med spinninga!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Ingunn. De planter overraskede mig gevaldigt. Nu må jeg se at få dem igennem, til jorden er klar = ingen frost og pæn lun.
      Knus til dig

      Slet
  3. Hold da op de spirer har fart på,er spændt på at se,når der senere kommer græskar:0)
    Glæder mig til vi "ses" igen;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er helt vildt, sådan en fart de har på og de overraskede mig gevaldigt med deres ihærdighed. Nu er de plantet om i store urtepotter, står i et vindue og senere må de ud. Har en plan og håber jeg får noget ud af dem, trods alt :)

      Slet

  4. Håber du har haft en dejlig Påske trods lommeletter og en der løber.
    Smukke billeder du har fanget :o)

    Jeg må da sige, at du har da fået noget ud af frøene.
    Hvis pladsen bliver for trang indendørs, så kan du evt. sætte en klar pose over de små planter, fore dem om aftenen p.g.a. nattefrosten og evt. sætte dem ved muren hvor der er *varmt*. Det er sikrest først at plante dem ud i haven engang i maj måned, netop p.g.a. frosten.
    *pøj ~ pøj* med projektet.

    Læser gerne med uanset emnet ;o)
    Knus her fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :). Jeg har en hel del uld til at ligge, som er for dårlig til at spinde af, så jeg regner med at gøre brug af det, når der skal plantes ud, for nu vil jeg have græskar :)))

      Slet
  5. Jeg elsker hokkaido! De spirer nemt. Jeg synes, det sværeste er at få dem til at give nogle græskar. Vi har dog haft mere held, da vi valgte at plante dem i jorden i stedet for krukker. Jeg har læst et sted, at de vokser rigtig godt, hvis de får godt med gødning i form af "bæ" fra diverse dyr :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en skøn græskar og jeg håber inderligt på, at det giver pote, selvom de har fået for tidlig start. Hønsemøg har jeg at gøre godt med, når de kommer i jorden. Der er nu også rigeligt med planter, så jeg giver nok nogen stykker væk.
      Har før dyrket dem med stor hæld, men kunne ikke finde frø/kerner sidste år og måtte derfor lave nogen selv.

      Slet
  6. God fornøjelse med blogpausen - det er nu aldrig "trivielt" at læse med hos dig. Jeg har ledt i alle de skove jeg kommer i nærheden af, efter ramsløg efter at have læst om din ramsløg-pesto, uden at finde nogen. Det er jeg både ærgelig over og glad for. Ramsløgene på Bornholm har fuldkommen overtaget fra andre forårsblomster som anemoner f.eks. Jeg har selv en lille bitte klat ramsløg i min have, som jeg har fået fra Bornholm, men den slat er for lille til noget som helst og vil åbenbart ikke vokse sig større i min baghave :-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Susan. Det var sødt skrevet.
      Ramsløg er jo ukrudt og breder sig vildt.... nogen steder, men jeg oplever det samme som du. Har også flyttet planter ind i min have. De breder sig pænt, men de bliver ikke ret store i bladene. Jordbundsforholdene er vist ikek noget for dem og jeg kan ikke regne ud, hvad jeg kan gøre for dem, da de har fået en masse blade og god jord.

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet