lørdag den 23. august 2014

Sådan en helt alm Lørdag

Dagen startede med, at jeg rensede/udhulede nogle æbler, skar dem i tynde skiver
og fik dem lagt på en bageplade, for at kunne tørre dem.
Ejer ikke en æbleudstikker, men en lang kartoffelkniv kunne også bruges.





Når de har tørret nogle timer, vil de blive taget ud og trukket på snor,
for at kunne tørre videre ved stuetemp.

Lidt mere sundt slik og mindre æblespild fra haven.

Dernæst kørte vi hjemmefra ca kl 8, for at
tage ud og afsøge endnu et svampested.

Her var heldet med mig og jeg ved hvad jeg skal lave de næste par timer.

En hel kurv fuld af mark champingon.
Vægt 2,5 kilo før rensning.
Den største svamp måler ca 22 cm i diameter.




Bagefter fandt jeg igen lidt Karl Johan svampe.
Her er der 830 gram før rensning.


Alle svampene vil blive tørret, da jeg ikke har plads 
til dem i min lille fryser.

Her er der ca 1 kg blandede svampe efter tørring.
Nu kan de ligge på en tallerken.


De vil om nogle dage, når jeg er sikker på, de er helt tørre,
blive kørt gennem minihakkeren, for at blive til en slags finthakket mel.
Mums det gør sig godt i sovsen, dressingen, mayonnaisen eller noget helt 4.

Mange dejlige oplevelser undervejs
og nu skal der renses svampe.

Hav en skøn lørdag

8 kommentarer:

  1. Hoooold da *maule*, utroligt så lidt svampene kan fylde. Jeg bliver faktisk helt overrasket over det.
    Æbler på snor, appelsiner på snor ... Især tørre bløde æble skiver smager *mums* godt :o)

    *pøj ~ pøj* med tørringen.
    God lørdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Svampe indeholder rigtig meget vand, derfor skrumper de så meget ind og det samme med æblerne. Ikke alle svampene blev tørret i denne omgang. Brugte nogen i en svampesuppe med masser af fløde. Nøjjj det smagte godt.
      Knus fra Tove

      Slet
  2. Wauvvv! Sikke et arbejde. Men lækkert ser det ud
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er meget arbejde med det og mit køkken lignede noget der var løgn på et tidspunkt, men sådan er det jo og efter oprydning, lignede det sig selv igen. Overlevede også svampene ha ha ha
      Knus

      Slet
  3. Tørkede epler med kanel på er helt nydelig!!
    Soppene dine ser ønsker deg en flott helg videre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tørrede æbler med kanel har jeg ikke prøvet. Tak for tippet Susann og god Søndag til dig

      Slet
  4. Kan markchmpignon godt være en anden farve end hvid på oversiden af hatten?

    SvarSlet
    Svar
    1. Markchampingon er, så vidt jeg ved , hvide og har brune lammeller, når den er ved at *slå hatten ud*. I det spæde, før det, er den hvis på hat og lammeller. Derfor stor forveksling mulighed . Pas rigtig godt på med at samle, især spise idu ikke er 100 % sikker på. Champiingon kan forveksles med hvis flue svamp og den dør man altså af at indtage.
      Kan ikke advare nok .!!

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet