fredag den 8. september 2017

Demens kan ramme alle

I vores familie blev det dobbelt svært på samme tid.

Min mors samlever gennem 20 år viser tegn på demens, men de håndterer det flot
begge to, indtil min mors kræftsygdom vender tilbage.

Denne gang er min mors kræftsygdom uhelbredelig og det rammer Ingvard hårdt.
Demens tegnene tager fart og vi må træffe et svært valg.
Sende ham på plejehjem, da vi ikke længere kan tumle ham hjemme.

En ide/tanke brænder sig fast i hans hjerne : Min mors sygdom er påstået,
for at vi kan komme af med ham.
Han bliver meget aggressiv og svær at nå ind til.
På et tidspunkt bliver jeg tilkaldt og *bedstefar* står på en trappeafsats
og holder plejepersonalet skak med en kost.

Lyspunkter kunne vi dog finde. Efter besøg hos min mor hver morgen,
gik jeg tur med deres hund Zenta. Ud og besøge *bedstefar* på plejehjemmet.
Åhhh hvilken gensyns glæde og hans hænder begravede sig i hendes pels.
Zenta skabte også glæde blandt de andre beboere og blev forkælet med lækkerier.

Gammelt foto af *bedstefar* og Zenta fra vores besøg på plejehjemmet.

Derfor er jeg stor fortaler for besøgshunde.

Bedstefars ide/tanke om, at min mors sygdom var opdigtet, for at
komme af med ham, forsvandt først den dag hun døde.
Han blev hentet og kunne nu føle hendes kolde hud og hånd.

Der skete meget i det forløb og jeg har kogt det meget ned.

Demens er en forfærdelig sygdom. Kan ramme alle
 og jeg har siddet med krumme tæer,
når jeg har læst de kommentarer, der er skrevet om Prins Henrik,
før det blev gjort offentligt, at han led af demens, 
da jeg kunne genkende nogle af tegnene.

Tro mig, det er hårdt nok for familien, som det er og hele familien kan jo læse.

Flot af  Den Kongelige familie at melde rent ud og 
jeg sender dem dybtfølte tanker med på
den rejse, som nu ligger foran dem.
Husk ham, som den mand han var og find små glæder i det der er.


Med dette lidt tunge indlæg, vil jeg slutte af med at ønske
jer en rigtig god weekend.

10 kommentarer:

  1. Demens ER en virkelig slem sygdom, og det gør mig ondt, at du havde det tæt inde på livet <3
    Det gør mig også ondt, at Kongefamilien skal igennem det, for det er absolut ikke lettere med den nærgående presse.
    Tak, du ønskes en rigtig god weekend du dejlige kærlige kvinde <3 Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære. Det var en slem tid, derfor kan jeg kun give dig ret i, at pressen bør give den Kongelige familie ro til at leve i den nye situation.
      Knus til dig

      Slet
  2. Et tankevekkende innlegg! Jeg er aktiv medlem i Nasjonalforeningen for folkehelsen her jeg bor, og vi har demens som en av våre hjertesaker. Jeg håper på større forståelse for denne alvorlige sykdommen.

    Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det flot, at du finder overskud til at gøre en indsats for de demente og du har helt ret i,at forståelse og accept er vejen frem. Derfor må det tabu brydes, mener jeg. Tak Ingunn

      Slet
  3. God weekend til dig.

    Demens er en svær sygdom især for pårørende.

    Håber der kan blive ro om Prins Henrik nu. Det har de fortjent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellafanta. Ja, sygdommen er svær for de pårørende, men i høj grad også for de ramte. Oplevede tit *bedstefar* græde af frustration, når han havde sine mere klare øjeblikke.
      Jeg er sikker på, at Kongefamilien får ro nu, hvor de har meldt klart ud.

      Slet
  4. Jeg kender heldigvis kun til sygdommen igennem fortællinger som denne og tv'et
    Tak for du deler. Det må være en forfærdelig sygdom
    Kram og god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en hæslig sygdom og jeg tror på åbenhed omkring det, da vimå tale for dem, som ikke selv kan.
      Knus til dig

      Slet
  5. Rigtig fint indlæg.
    Demens er en svær og lumsk sygdom, som berører hele familien,men så sandelig også den der er ramt.
    Desværre er der stadigvæk lukkethed omkring sygdommen(som jeg ser det).Den kommer snigende og der forsøges af enten hustru eller mand(pårørende) at kompensere for det den ramte ikke længere kan og derfor kan der gå lang tid før man erkender, der er behov for hjælp enten af læge, hjemmepleje eller plejecenter.Mange føler det også som et nederlag ikke længere at kunne magte opgaven,hvilket jeg bestemt ikke mener det er.Demens er en sygdom hvor der er behov for støtte og hjælp til, både som pårørende og den ramte.

    Tanker herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange gange tak for dit bidrag til dette emne, som har stor plads i mit hjerte. Meget oplevede vi i den tid, som jeg ikke fik med, men du har ret i følelsen af nederlag. Den oplevede min mor i stor stil, selvom hun kæmpede mod en kræftsygdom, som hurtigt lammede hende. Jeg er kun glad for, at jeg var i stand til at besøge dem begge dagligt ( førtidspension ) og være der for dem.
      God aften til dig

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet