fredag den 28. juli 2017

Leg med plantefarvning.

Her i Tullehuset, er der gang i de store gryder af rustfrit stål.

Råhvidt garn omdannes til garn i naturens farver ved hjælp af alun til at beize
garnet med, for senere at putte garnet i en *suppe* kogt på planter.

Billeder er ikke for gode. Garnernes farver er smukkere og dybere,
men her er 4 forskellige farver indtil videre.

De grønlige farver er 1. og 2 bad af : Rejnfans-blade ( tørret og gemt fra 2013 ),
friske birkeblade, friske æbleblade, friske hasselblade + en ukendt ukrudt.





Den svagt lyserøde er opstået ved farvning med avokado skaller.

Den kraftigt røde ( er mere rustrød end billedet viser) er 1. bad på Kraprod.

Det er første gang, jeg har købt materialer til plantefarvning,
men tror også det bliver sidste gang. Det driller mig :)


Den kraprod er der masser af fut i endnu og nyt hold garn hænger til tørre
efter 2. bad. heri.

Mere garn bliver i skrivende stund beizet, til endnu en tur i kraprodsbadet
og birkeblade er samlet og kogt af, til nyt bad en af dagene.


Min lille, men uundværlige  hjælper

Ha en rigtig dejlig weekend derude.

20 kommentarer:

  1. Sikke dejlige farver!
    God weekend, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak min ven. Må din weekend også blive god og fyldt med oplevelser.
      Kram til dig

      Slet
  2. Hold da op du har fået lavet noget flot garn,virkelig fine farver.
    Rigtig dejlig weekend til dig også😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laila. Er også pænt tilfreds med det, men nu er farvningen indstillet for en stund. Mit termometer, som jeg bruger for at tjekke temp. undervejs, har sat sig fast på temp. 115 grader og det dur ikke. Ny er bestilt og på vej, da jeg gerne vil lege lidt mere.
      Smil harfra til dig

      Slet
  3. Jeg har aldrig vidst, at man kan bruge avocadoskaller til farvning, men selvfølgelig kan man det. Mon man også kan bruge bananskræller?
    Du skal da ikke opgive krapfarvningen. Fra min tid som plantefarver mener jeg at kunne huske, at der især kom gode farver, når man brugte krap på garn, der var farvet med andre farveemner. Og andet og tredje farvebad var tit de bedste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha h ha. bananskræller? Tror bliver noget slasket noget. Avokado skaller og sten skulle give flotte farver. Jeg havde desværre ikke stor tålmodighed, så jeg havde ikke samlet mange, men posen i fryseren med avokadosten, vokser stødt. Farvning med avokado skulle kunne gøres uden at beize garnet. Indeholder det samme, som valnødskal. Krapfarvingen skrider fremad og 4. bad er nu sat over, sammen med resten af birkebladsbadet :)
      Det med at farve over, har jeg stadig til gode at prøve.

      Slet
  4. WOUW ... Sikke smukke farverne ser ud :o)
    Sjovt at læse du har brugt avocado skaller, det vidste jeg slet ikke kunne bruges.
    En dejlig søndag til dig :o)

    Knus her fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej dig og tak skal du have. Er også ret tilfreds med garnet. Farvning med avokado kendte jeg heller ikke til, men læste om det på en blog for et stykke tid side og tænkte, at måtte jeg bare prøve. Skulle du selv få lyst til at prøve, vaskes sten og skal grundigt og puttes i fryseren. På den måde kander samles mange, før brug. Stene er ret nemme at findele med en kniv.
      Knus til dig

      Slet
  5. Skønne farver du har fået lavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Ellafanta. Håber jeg snart kan vise garnet frem i et bedre lys, for jeg synes selv det er blevet ret godt :) og disse billeder blev ikke gode.

      Slet
  6. Planter giver nu særligt smukke farver. Jeg har kommet en del på Middelaldercenteret i Nykøbing, - og har hængt ud ved farverkonen i mange timer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan. Det er også sjovt. Kan godt forstå, at du har hængt ud ved farvekonen. Det er nærmest ren magi, der sker i gryden, sammen med planteafkoget.

      Slet
  7. Deilig du har gjørt dette... vakre farger har det blitt. Jeg er glad for å se.
    Jeg synes det er så flott å farge garn med naturlige fargestoffer selv. Spennende... på et tidspunkt kommer jeg til å gjøre det :-)) Got uke fortsatt. Klem fra Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Viola. Uhhh, det må du bare prøve en gang. Det kræver ikke meget og farverne på garnet bliver så smukke.
      Smil fra Tove

      Slet
  8. Så smukt garn du fremtryller <3 Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak du kære menneske. Hygger mig med det og skal liiige lege lidt mere, før gryderne sættes væk.
      Klem til dig

      Slet
  9. Jeg har netop luret lidt rundt på din blog.
    Sikke dejlige indlæg du skriver, jeg bliver helt rørt over, hvor betænksom du er. Og hvilke fine ting du laver :)
    Det her med plantefarvet garn lyder virkelig spændende og hvor flot det bliver. Det var noget jeg godt kunne tænke mig at forsøge mig med, på et tidspunkt. Forestiller mig, at man bliver helt og aldeles grebet af det? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja. Det skal du da prøve. Det er bare så sjovt og hyggeligt. Hæftet jeg viser, indeholder kun grundbegreberne, men det er fint til mig. G-Uld har udgivet en fin bog om det, som får stor ros. Har selv anskaffet den, men den er skrevet med lille skrift og det kan mine øjne ikke være med til mere.
      Lykke til, når du skal prøve det af :)

      Slet
  10. Tak :) - Ja, det er jeg nok nødt til at afprøve på et tidspunkt. Det tiltaler mig rigtig meget, at man kan eksperimentere med forskellige blade, blomster osv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhh, jeg vil glæde mig til at se dit garn, når du får begyndt på leg med plantefarver. :)

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet