mandag den 7. september 2015

Rokken startet op

I den kommende tid, vil her blive lidt stille på bloggen.

Rokken er startet op og der gøres igen et lille indhug i
mit  store lager af uld.


Denne gang er det lammeuld fra Sånefår + uld fra Merinofår,
der skabes garn af. Begge er råuld, hvilket betyder at der er
en del lanolin i ulden = det er lidt *sejt* at arbejde i med karterne,
men det gør ikke noget, da jeg oplever det færdige garn,
som super godt, mere naturligt, utrolig varmt og lidt vandskydende.

Som det ses her, er der også stadig lidt halm i ulden :)

På onsdag fyldes min indkørsel med brænde,
der skal køres under tag med trillebør. 

Det vil tage mig nogle dage, 
men så er der også brænde nok til den kommende vinters varme
og jeg får mig noget motion.
Fyrer mest med brænde, da der kun er elradiatorer i hytten her.

Hav en skøn uge med alt det hyggelige i går og gør.

11 kommentarer:


  1. Tiden nærmer sig til indendørs sysler med hastige skridt.
    Her fra sidelinien følger jeg lidt med og det ser nu altså spændende ud !
    Hvis ikke det var for at du boede så langt her fra, så stillede jeg glad og gerne op med en bør for at køre træet i hus.

    Kan du have en dejlig uge :o)
    Knus her fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det varer såmænd ikke lang tid, før der skal sysles mere indendørs. Vejret ser dog lovende ud i denne uge og der kan pusles eller slæbes udenfor. Fik bare sådan en lyst til at starte rokken op og gramse i uld, at det måtte frem nu :)
      Åhhh tak min ven, det er en sød tanke og hyggeligt ville det være, men det brænde skal nok komme ind....selvom det vil foregå i små bidder. Skulle det regne, har jeg en stor presening at trække over det, der ligger ude.
      Knus til dig

      Slet
  2. Næh, tænk at du kan spinde dit eget garn! Jeg kan ingenting med garn. Hverken spinde eller hækle eller strikke. Jeg er imponeret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak....Du kan også tro, at jeg er glad for at jeg fik det lært. Har en gammel tante, som kan det og hun viste mig det for nogle år siden. Dernæst var det blot et spørgsmål om øvelse, øvelse og øvelse, før det kom. Jeg havde desværre ikke naturtalent for det og måtte derfor øve mig meget på det, men det er bare SÅ skønt og ren terapi at sidde ved rokken med ulden + hunden ved fødderne.
      Jeg er sikker på, at du kan så meget andet Nana, når det ikke lige er garn på diverse redskaber, du har interesse for.
      Smil fra Tove

      Slet
  3. Også en god - og arbejdssom uge til dig <3

    Hvor må det være skønt at kunne karte og spinde dit eget garn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Anja.
      Det er også en skøn proces at være del af....lige fra at hente ulden hos fåreavler til at sidde med det færdige garn i et skønt fed.
      Ren terapi og herligt er det især, når det er oplevet med selvsyn, at de dyr ulden kommer fra, har et godt liv.
      Godmorgen smil til dig fra Tullehuset

      Slet
  4. God fornøjelse
    Så kan vi glæde os til at se hvad du ender med at få lavet af det hjemmegjorte. :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Pia.
      Brændestakken ligger stadig, hvor den blev læsset af igår. Min ryg var ikke samarbejdsvillig, men idag bliver den tvunget til det.
      Knus

      Slet
  5. Jeg kommer altså til at savne dig! Men det lyder til, at du nok skal få tiden til at gå med rokken (der er altså noget i mine øjne SÅ hyggeligt og dejligt gammeldags over den slags - suuuk) og al den brænde, når din ryg igen makker ret. KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Nåhh hvor er du da sød Lilly. TAK, men jeg er såmænd ikke lang tid borte fra bloggen. Det er kun en kortere pause.
      At spinde sit eget garn er, noget af det bedste jeg har lært og nu en meget kær hobby, som dyrkes på alle tider af året. Det er ikke lønsomt, på nogen måde, da det tager meget lang tid, men pyt med det, når der udbetales kontant ved kasse 1 i velvære, sindsro og garn lavet fra bunden af. Jeg tager ofte rokken frem, når jeg har brug for at finde sindsro. Har stadig en del garn til at ligge, som er spundet, men heldigvis kan jeg give det videre til glade modtagere.
      Mine led og ryg er desværre ikke lydhøre for tiden og nu ligger en stor del af brændet stadig i indkørslen, men ind kommer det i små bidder. Problemet er, at det er nødvendigt for mig at fyre med træ, da jeg kun har elradiatorer i huset og det er alt for dyrt for mig at bruge, så brænde og brændeovn er nødvendigt.
      Hov, det blev et langt svar :)
      Knus til dig

      Slet
    2. Tror du har helt ret mht. den slags gamle håndværks-sysler eller hvad vi nu skal kalde dem. Det er det samme jeg oplever mht. syning - faktisk tror jeg, at rigtig mange af os kreative bloggere 'dyrker' vores håndværk netop fordi det giver RO i sindet, nærvær, fokus på netop det vi sidder og nørkler med og en enorm stor tilfredsstillelse...frem for noget der kan måles i penge og produktion; altså der er tale om kvalitet frem for kvantitet. Ved ikke om det giver mening? Prøver bare at sammenligne det med det forbistrede kapitalistiske fokus på penge og HURTIG masseproduktion.

      Åh, hvor jeg føler med dig mht. ryg og led. Håber inderligt at du snart er på fode igen...sender dig varme tanker :-) KH L

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet