lørdag den 20. september 2014

DIY på *tommel-kile* til pulsvarmere.

Jeg er flere gange blevet spurgt, hvordan jeg strikker *tommel* på
de puls/håndleds-varmere jeg strikker og jeg vil forfærdelig gerne 
dele metoden med jer, men jeg dur bare ikke til at skrive en opskrift ned.

Forsøget skal dog gøres ved hjælp af billeder og skrift på min måde.

Har de sidste par dage strikket disse.
De er endnu ikke blevet vasket. Derfor det noget ujævne look.


Har med vilje lagt lidt rib ind imellem mønster, da jeg bedst kan li
puls/håndleds-varmere sidder godt tæt på håndled og hånd.


Mønster kan jeg ikke selv tage æren for.
Det har jeg fundet på Drops og tilpasset mit behov for rib.



De er strikket i strømpegarn på pind 3
4 x 15 masker
Garnforbrug til et par : 35 gram

Det aftegnede mønster ( minus..... de viste ret og vrang omgange )
strikkede jeg 3 gange, før jeg begyndte på
tommel-kilen ( som jeg vælger at kalde det ) = ca. 9.5 cm, 
men
skaftet kan sagtens gøres længere eller kortere, alt efter behov og lyst.


Venstre hånd tommel-kile :

Strik fortsat mønster hen til der er en maske på 1. pind.
I sidste maske tages der ud ved at strikke den 2 gange.
Sæt markør imellem de to masker.

Ved højre puls/håndleds varmer strikkes kilen mellem 3. og 4. pind



Det samme gøre i første maske på 2. pind


Strik omgangen færdig med mønster.

Næste omgang strikkes som mønster, hvor omslag strikkes
= ingen udtag i tommel-kilen.


Hver anden omgang tages der ud lige efter og før markør med et omslag.
Dette omslag strikkes drejet ret i næste omgang.


Og en kile opstår efterhånden, som omgangene strikkes.


Disse udtagninger hver anden omgang fortsatte jeg med,
til der var 10 masker på hver pind i tommel-kilen.


For at kanten på tommelkilen ikke skal rulle, strikkes der en pind vrang før aflukning


Efter lukning af de 20 masker i tommel-kilen, strikkes der sammen *bag* kilen.


Stram godt til, når der strikkes sammen.
Det påbegyndte mønster strikkes færdigt og
jeg valgte at strikke det en gang mere, før jeg sluttede af med 
1 omg vrang, 1 omg ret, 1 omg vrang og lukkede af i ret

Her er der brugt en pind nr 3 1/2 til at lukke af med,
for at undgå for stram aflukning.


Det er næsten umuligt at samle strikketøjet ved tommel-kilen uden
der kommer en eller flere løse tråde.
Det ordner jeg ved at sy en lille forstærkning hen over,
men andre vil muligvis vælge at hækle en omgang fastmasker.

Før syning

Efter syning


Tommel-kilen har jeg brugt mange gange til puls/håndledsvarmere.
Fra helt store til mænd ( jægere ) til barnehænder på 2 år,
hvor der blot er ændret i maskeantal.


Jeg aner ikke, om dette vil hjælpe nogen,
men jeg har gjort mit bedste *SS* og 
er åben for konstruktiv kritik.

Hvorfor det falder mig så svært at skrive en opskrift ned,
har jeg heller ikke nogen særlig spændende forklaring på, men
der må mangle nogle hjerneceller lige på det område.

Hav en skøn lørdag aften.


4 kommentarer:

  1. det er en rigtig god vejledning, og særdeles det at du har sat billeder på det er fint:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Sonja. Jeg er bare så glad for, at det fremstår forståeligt og uden billeder, tror jeg ikke det var lykkedes for mig. Derfor er det endnu bedre, at du også synes om, at de er med. TAK for din feed back.

      Slet
  2. Tusen takk for grei forklaring og illustrerende bilder! Jeg skjønner hvordan du gjør det, og kommer nok til å prøve etterhvert.

    God søndag fra Ingunn

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ingunn. Dejligt du kan bruge det og tak for skubbet til at gøre forsøget. Nogle piger på FB ville nemlig også gerne vide hvordan og forsøget måtte gøres.
      God morgen fra Tove

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet