torsdag den 21. august 2014

Kan du sige : Pandekage'r ?




I går onsdag,  d. 20 aug., på min mærkedag, var jeg igen, igen ude med sankekurven
og denne gang havde jeg heldet med mig, hvad svampe angår.
Flotte, flotte Karl Johan svampe. En kæmpe og nogen små nogen.



Uhhh, hvor naturen bare gavmild i denne tid. TAK

Nogle af svampene blev brugt til : Madpandekager med fyld.
Resten puttet i fryseren til senere brug.

Madpandekagerne blev bagt af : 
Speltmel, rugmel, grahamsmel, mælk, æg, salt,
hakket ramsløg og hakket spinat fra fryseren.
Her glemte jeg at skrive mængde ned på det jeg brugte. Beklager.



Fyld til pandekagerne : Kogte ris, stegte Karl Johan svampe og bladbeder fra haven.


14 stk af disse moppedrenge ligger nu i min fryser og jeg har
et nemt måltid i sådan en, når jeg ikke gider lave mad.

&
Idag er der igen bagt pandekager.
Denne gang knapt så sunde pga fyldet, men stadig med fuldkornsmel :

400 gr speltmel
100 gr grahamsmel
1liter kærnemælk
8 mellem store æg
1 spsk sukker
1 tsk salt

Dejen piskede jeg sammen imorges, for at den kunne stå og hvile
sig i køleskabet, til jeg kom hjem.

Af denne portion blev der 28 store pandekager.


Har leget med tanken om en *Mosekone-måde*
( for børn og barnlige sjæle )
at servere kolde pandekager på. Feks på skovture eller andre hyggelige ture,
hvor en lille hapser kan blive tiltrængt.

Det måtte testes af i formiddags, når jeg skulle i Arnborg hundeskov,
for at møde min ældre hunde-veninde til en kop kaffe .

En enkelt blev bagt
og de kom til at se sådan ud:
Smurt med tyndt lag hjemmelavet brombærmarmelade, rullet og skåret
i mundrette stykker, før de sættes på grillspyd.
1 pandekage = 2 spyd

Herunder : Indpakket og klar til at komme med.
Spyd med pandekage pakket ind i staniol og mellemlægspapir.

Har også været i skoven idag, for at finde svampe.

Heldet tilsmilede mig og der står nu en kurvfuld blandede, lækre svampe,
som gerne vil have min opmærksomhed = rengøring.

Hav en skøn aften derude


10 kommentarer:

  1. Godt jeg er ved at varme aftensmaden. For nu bliver jeg sulten. :-))
    Glæder mig til søndag
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha.... Ja, jeg glæder mig også. Tak fordi du er med på en bette smut-tur, når nu Natur-træffet måtte aflyses i denne omgang.
      Knus

      Slet
  2. Kan I have en rigtig god smuttur.
    Jeg kan ikke engang forsøge at mase mig med, får besøg af barselsgratulanter fra Kbh

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Ellen. Vi skal nok få lavet en tur, som du kan snige dig med på. Helt uden at mase :)))). Det var godt, at den planlagte tur ikke lev til noget, for mange havde noget andet de skulle den dag og andre havde travlt. Vi må se om der ikek snart kan findes på noget andet. God weekend

      Slet
  3. Hei;)
    Å så flotte sopper du har plukket. Vi har plukket litt kantareller på fjellet, men ikke mange. Kanskje litt tidlig.
    Likte den pannekakepinnen. Supert;) Takk for tipset og fortsatt fin uke;)

    Augusthilsen fra Ann-Mari

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ann-Mari.
      Svampene er først lige begyndt at kigge op af jorden her i Danmark, så du skal nok få plukket mange snart. Det har regnet meget og i mange dage. Derfor kommer de nu til syne. Ej hvor dejligt, at du kan bruge tippet med pandekagerne.
      God weekend

      Slet
  4. Vildt med sådan en stor svamp. Jeg måtte lige kigge en ekstra gang om det kunne passe den var så stor. Nogle virkelig lækre pandekager du har fået lavet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Karl Johan kan blive nogle kæmper og denne er rigtig flot, da der næsten intet spild var.
      Jeg glæder mig meget til at give Hjalte pandekage på pind, for jeg er ret sikker på, at han vil synes om det :)

      Slet
  5. De ser lækre ud, dine pandekager ... er de tynde eller ... ?
    Opskriften vil jeg prøve af om ikke så længe :o)

    Tak for delingen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Madpandekagerne med fyld blev lidt tykke pga ramsløg og spinat, men kunne sagtens rulles. De andre, der er serveret på pind :) , er meget tynde.
      Velbekomme. Deler gerne, hvis nogen kan bruge mine små griflerier

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet