torsdag den 14. august 2014

Frugtlæder af æbler

Det er vist ikke nogen hemmelighed mere, at jeg elsker at bruge frugt og bær,
som det bugner med alle steder for tiden.

Mit lille æbletræ i haven har det ikke godt efter denne sommer
og mange af æblerne rådner på træet, før de er modne og falder ned.

Derfor var jeg ude for at plukke nogen ned forleden.
Så må jeg søde lidt, da de er pænt sure.

Nogen er blevet til æblegrød
og andre smuttet i noget frugtlæder.

Denne gang har jeg forsøgt at skrive opskriften / fremgangsmåde op,
hvis andre skulle få lyst til at prøve.

1200 gr skrællede, findelte æbler
4 spsk citronsaft
ca 1 1/2 dl vand
1 stor spsk frisk, revet ingefær
2 spsk stødt kanel
2 tsk vanilje sukker
ca 150 gr. rørsukker

Æbler, citronsaft, vand, ingefær bringes i kog.
Koger til æblerne er helt møre.
Det hele får en tur med stavblenderen til det er en tyk mos.

Vanilje sukker, kanel blandes i sukkeret
og puttes i mosen.
Det hele får et opkog, indtil sukker er smeltet.

Istedet for sukker, kan der anvendes dadler eller honning.
( hvade det bare ikke hjemme )

Ud af denne portion, kan der blive til 3 plader frugtlæder.

Mosen fordeles ud på pladen med bagepapir i et tyndt lag.


Tørres i ovnen ved svag varme . Varmluft ca 50-60 grader
Det skal tørre til mosen er blevet læderagtig.
Dette tørrede i ca 8-10 timer.
( er ikke helt sikker på tiden, da der blev slukket og tændt et par gange undervejs )

Jeg løsner også frugtlæderet undervejs og vender det,
da jeg synes der dannes lidt kondens vand under det.


Hvordan det pakkes til opbevaring, er der vist mange måder at gøre det på,
men jeg gør som vist herunder.

Klipper de yderste kanter af, da de kan være lidt hårde og stive.
Deler i 3 og igen i mindre stykker.

Ud af sådan en pladefuld her, får jeg ca 33 stykker,
som pakkes ind i mellemlægspapir der er klippet over en gang på den lange led.


Frugtlæderet rulles ind i mellemlægspapiret og der lukkes med, feks et stykke tape.
Læderet kan godt være en anelse fedtet stadig. Derfor.


Og vupti - - - en lille *cigar* klar til at putte i et opbevaringsglas.
Opbevares i køleskab og ifølge mange andre opskrifter på nettet,
kan det holde sig i meget lang tid.

Prøv det endelig, på jeres egen måde feks.
mit barnebarn Hjalte er vild med frugtlæderet. Det er hans forældre også
+ de synes det er lidt sjovt at servere for deres barselsgæster i denne tid.

Hav en dejlig dag derude.


10 kommentarer:

  1. Lyder dejligt med æblefrugtlæder:-) Det må jeg igang med at prøve.
    Har tidligere kun lavet blomme/passionsfrugt og det kan også anbefales :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder sørme da godt Tone. Det må jeg prøve en gang. Tak for tippet

      Slet
  2. Bliver jeg klart nødt til at prøve snart - tak for opskrift søde :)

    Vores æbletræer er heller ikke for glade i år, vejret har vist været for hårde ved dem

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhh ja, prøve det endeligt. Det kan varmt anbefales og god måde at få brugt lidt æbler på, når nu sommeren har været lidt hård ved dem nogen steder

      Slet
  3. Endnu en af de ting der må blive pinnet så jeg kan prøve det :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh tak og prøv det endelig. Er sikker på dine børn kan li det

      Slet

  4. Det er dog herligt at høre, at frugtlæderet giver glæde :o) God ide iøvrigt.

    God weekend.
    Knus her fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig rigtig dejligt, når det man laver skaber glæde. Er det ikke Claus Holm der siger : Nu er min mund glad ?
      God weekend til dig.

      Slet
  5. Super oppskrifter... mhhh jeg mener det er virkelig fantastisk. Jeg vil prøve. Tusen takk deg :-)))
    Nå - jeg har barnebarn til meg... en uke... kanskje vi lager sammen.
    Ha en riktig fin helg. Hilsen hjertelig fra Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Viola, hvor er det dejligt, at du kan bruge ideen og opskrift. God ide at lave det sammen med børnebørn. De vil helt sikkert synes det er sjovt at være med til. Rigtig God fornøjelse

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet