lørdag den 19. juli 2014

Fra uld til garn.

Rokken har haft en pause, men idag blev den fundet frem igen.

Pausen blev taget, da mine *rokkerier* ikke ville, som jeg ville.

Efter skift af rokkesnor, kneb det mig at få helt styr på spændingen
og garnet blev for hårdt eller overtvundet.

Derfor var det lidt spændende idag, da det tvunde garn skulle tages af haspetræet.

Er det i balance eller ikke ?

Det er uld fra Leicester får. Købt i foråret, men det opfører sig langt fra,
som jeg havde håbet på og blevet fortalt det skulle.

MEN.....

dagens resultat, er jeg ok med og kan godt li farven der er kommet frem
ved at karte det forskellig farvede merinould i.
En gave fra Ellen, da vi mødtes i Brande til krea-hyggetræf, for
snart lang tid siden

Sådan så denne proces ud :

Uvasket uld + merino uld

Kartet sammen og klar til brug

Skyggefuldt sted, hvor vinden pustede dejligt og klar til at rokke

Luna fandt skygge bag min stol og var med

Så køres der

Klar til at tvinde. To spoler i mit hjemme lavede spolehus.
Skotøjsæske, strikkepinde og en tung flise, for at kassen ikke skal flytte sig.

Tvinding afsluttet og garn klar til at komme på haspetræet.

På haspetræet og nu får jeg snart svar. Balance eller ikke?

YES.... balance.....

Det færdige garn efter vask.
Ligner lidt forvasket jeans-stof i farven. 212 meter er der. Vægten har jeg endnu ikke,
da det stadig er lidt vådt, men satser på der er ca 50 gram.


Det uld har givet mig en hel del hovedbrud, en del fed garn,
som vist kun kan bruges til at strikke til filtning af,
masser af arbejde med sortering osv, osv.....
men kan jeg få lign garn ud af resten, er jeg tilfreds.

Hav en skøn aften.

18 kommentarer:


  1. Hoooold da op for en fin farve !
    Jeg er spændt på hvad du finder på at strikke.
    Det er altså utroligt hvad man kan.

    En dejlig søndag til dig.
    Knus her fra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have.....griner.... Det er ikke meget jeg får strikket og det færdige garn ryger hen til alt det andet garn jeg har spundet. Der er ved at være en del, skal jeg hilse og sige.
      Godmorgen hilsen herfra og knus

      Slet
  2. Hvor er det blevet et smukt resultat.
    Jeg er bare så glad for at jeg ramte så rigtigt med den lille gave til dig.
    Så bliver det spændende at se det videre projekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og selv tak. De fibre er nemlig lækre i farven, men jeg kunne ikke finde ud af at spinde af dem direkte. Derfor er de nu blevet anvendt på anden måde. Har mere kartet på samme måde som vist og skal helt sikkert i skyggen igen idag, for at rokke videre.

      Slet
  3. Jeg er vild fascineret! Jeg ville ikke kunne se noget ud af første billede, hvis ikke jeg havde været så heldig at se dig lave de forskellige processer
    Det er blevet en fantastisk dejlig farve. Bliver spændende når lysten og energien igen kommer til at strikke
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha Pia... og tak. Jeg strikker lidt ind imellem, men det bliver ikke til det helt store for tiden. Hvad dette garn skal bruges til ved jeg ikke, men nu kommer det hen til samlingen af det hjemmespundne.
      Knus

      Slet
  4. Feeeeeed farve det er endt med - helt vildt hvad du kan trylle frem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaaak kære Karina. Det er også rigtig sjovt + mega hyggelig hobby

      Slet
  5. Hold da op - sikke et arbejde! Hvor er det færdige resultat bare flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita. Johhh, der er meget arbejde med det, men det er yderst tilfredsstillende, at hente ulden ude på landet, se hvordan dyrene har det og til slut sidde med noget garn.

      Slet
  6. Hvor ser det hyggeligt ud,rokken i skyggen og Luna tæt ved.Skøn sommerdag:0)
    Garnet er blevet rigtig flot,så fin en farve:0)
    Fortsat god hyggedag til dig:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også meget, meget hyggeligt Laila. Er så glad for, at jeg har fået det lært nogenlunde og elsker at sidde ved min rok.
      Hyg og hejs :)

      Slet
  7. Er det fint :-) så hyggelig å se. Stor fin tråd du har laget. Jeg kjøpte meg rokk og vil lære også. Deilig. Naturlig min tråd er ikke så super... ikke enda :-)))
    Hilsen sender deg Viola.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Vola og tusind tak for de fine ord. Du vil blive rigtig glad for at spinde på din rok og jeg er sikker på, at din tråd bliver fin.
      Tak fordi du kiggede forbi og jeg er lidt ked af, at du ikke kan deltage i min give away, men har valgt at gøre sådan, pga portoen.
      Hilsen fra Tove

      Slet
  8. Hvor er det smukt - Lige den type blå farver er jeg en sucker efter...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. ... Er også selv godt tilfreds med det :)

      Slet
  9. Super fed farve. Jeg er så glad for ar høre at det ville lykkes for dig nu :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak....ja, det drillede mig virkelig en overgang og garnet blev alt for hårdt, men nu går det igen :)

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet